Fremgang for Superliga-oplevelsen

14. november 2013 kl. 14:12

Det er andet år i træk, Superligaen gennemfører en undersøgelse blandt samtlige klubbers tilskuere for at tage temperaturen på emner som stemning, tryghed og oplevelsen af underholdning, faciliteter med videre – og på den mere kommercielle side: Klubbernes salg af billetter, merchandise og mad og drikke på stadion. Flere end 7.000 tilskuere har deltaget. Og undersøgelsen viser fremgang på stort set alle områder fra sæsonen 2011/2012 til sæsonen 2012/2013. Mest interessant er det, at bedømmelsen af den samlede oplevelse er steget fra en score på 72 til en score på 77 (indeks 100).

Fans-i-baggrund-nyClaus Thomsen, direktør i Superligaen A/S, glæder sig over fremgangen og understreger samtidig, at den ikke er kommet af sig selv:

- Klubberne har de seneste år arbejdet målrettet med at forbedre Superliga-oplevelsen og få flere til at tage turen på stadion. Det viser sig nu i en bedre bedømmelse fra tilskuerne. Eksempelvis har flere af klubberne – blandt andet som resultat af en koordineret indsats – fået rigtig godt gang i deres arbejde med dialog hele vejen rundt på stadion. Og tilskuerne kvitterer i undersøgelsen med en langt bedre bedømmelse af klubbernes evne til at kommunikere direkte med dem, end vi så sidste år.

Undersøgelsen peger også på en lang række områder, hvor Superliga-klubberne og ligaen kan udvikle sig:

Tilskuere - piger- Vi kommer ikke til at hvile på laurbærrene. Blandt andet viser undersøgelsen, at vi stadig skal arbejde på at sikre, at alle tilskuere forlader et Superliga-stadion med en god oplevelse – også når det regner og er koldt. Der er også mere at gøre for at forbedre ligaens samlede omdømme, som Danmarks absolut største og vigtigste mesterskab, slutter Claus Thomsen.

Høj tryghed fastholdt
Sidste års undersøgelse viste, at Superligaens tilskuere er meget trygge med at komme på stadion. Hele 96 % var enten trygge eller meget trygge. Dette tal er fastholdt i år. Årets undersøgelse viser til gengæld også, hvor kritisk det er for Superligaen at fastholde det høje tryghedsniveau. Tre ud af fire tilskuere angiver således, at sikkerheden har stor eller meget stor betydning for deres lyst til at komme på stadion.

Andre udvalgte resultater:
Bedømmelsen af klubbernes fan-shops er steget fra 65 til 72 (indeks 100)
Bedømmelsen af klubbernes indsats på sociale medier er steget fra 72 til 78
Bedømmelsen af klubbens evne til at lytte til tilskuere og fans er steget markant fra 49 til 62

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført i foråret 2013 blandt tilskuere i Superligaen, som har set mindst én Superliga-kamp i sæsonen (2012/13). Dataindsamlingen er sket via et webbaseret spørgeskema.

Respondenterne blev blandt andet rekrutteret via klubbernes egne medier og Superliga.dk. En stor del af rekrutteringen skete også direkte på stadion i forbindelse med kampe for at sikre, at vi ikke kun spurgte de mest dedikerede tilskuere. Respondentgruppen ser på alle parametre ud til at være repræsentativ for den gennemsnitlige Superligatilskuer.

Næste mulighed for at opleve AaB er mandag den 25. november på Nordjyske Arena, hvor cheftræner Kent Nielsens udvalgte er ubesejrede i 12 Superliga-kampe i træk. Køb i forsalg din billet til opgøret her.

'